Dapur Berasap Selepas Online

Author: Jenimokhtar

Kek Durian Dot Dot

Kek Durian Dot Dot

Sumber & Gambar : Deeyana Musim durian dah tiba. Apa lagi demam durian lah jawabnya. Balik jer dari class tadi siang, terus jer mengadun […]

Dendeng Daging Puti Mazura

Dendeng Daging Puti Mazura

Ini pula resipi yang telah dicuba semalam. Memang marvelous !! Memang kalau resipi Puan Puti Mazura tak pernah mengecewakan tastebud […]

Puff Daging

Puff Daging

Sumber dan gambar kiriman : Ina Uzir

Bahan Inti daging
400gm daging cincang Ramly
1 biji bawang besar Holland
2 ulas bawang putih
1 cawan sos tomato
1 sudu teh oregano
garam dan gula secukup rasa
Air

  1. Bawang putih dicincang halus. Bawang besar dipotong dadu.
  2. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih. Bila sudah kekuningan masukkan daging. Gorengkan sedikit.
  3. Kemudian masukkan sos tomato, oregano. garam, gula dan air. Biarkan sehingga daging lembut dan masak hingga kering.
  4. Setelah kering angkat dan sejukkan.

Bahan Pastri
1 pek puff pastry Kawanku
keju Mozarella
telur kuning

  1. Ambil 1 lapis puff pastry. Masukkan inti daging. Taburkan keju secukup rasa.
  2. Sapukan sedikit telur keliling kulit puff tapi jangan terlalu banyak.
  3. Lipat dua dan lekatkan tepi puff. Kemudian tekankan dengan garfu disekeliling puff. Ulangi proses tadi.
  4. Akhir sekali sapukan telur di atas puff. Bakar di dalam oven dengan suhu 180C selama 40 minit atau sehingga puff kekuning2an.
Daging Masak Kerisik

Daging Masak Kerisik

Last week, try wat daging msk kerisek ni….sedap jugak rasanya. Menurut Cranko, resepi ni diambil dlm rancangan memasak Indo last yr. Selain daging, […]

Daging Masak Kicap Tok Jah

Daging Masak Kicap Tok Jah

Sumber : Hellikonia/ Yatt RahimGambar : Mak Lang Azie 1/2 kg daging batang pinang – di hiris lebarboleh juga dicampur […]

Daging Masak Merah

Daging Masak Merah

Hallooo …

ini masakan yang dibuat semalam. Ulang tayang dah banyak kali ku cuba 🙂

Sumber : Azie Norazie

Penyediaan Daging
1kg daging batang pinang – jgn potong, biar seketul besar atau biar dlm 1/2 x 2. [Rebus hingga empuk – air jgn buang]

Cara

  1. Dah empuk, hiris nipis. Goreng hingga agak-agak separa garing..dlm masa yg sama, letakkan pewarna merah setengah penutup. Ratakan pada daging itu. Angkat , ketepikan.

Bahan kisar
1 1/2 biji bawang besar
8 biji bwg putih
3-4 btg cili kering [ikut suka pedas]

Bahan lain
2 btg lada merah – hiris serong
2 biji bawang india – hiris kasar
Daun sup – potong kasar
3 sudu sos tiram
4 sudu sos cili [ikut suka rasa]
2-3 sudu gula [ikut suka manis]
Garam secukup rasa
1 sudu besar tepung jagung + air

Cara

  1. Tumis bahan kisar hingga garing dan wangi, masukkan sos cili dan sos tiram, gula, garam. Kacau sekejap.
  2. Masukkan air rebusan daging ikut suka kuah banyak mana.
  3. Masukkan daging, air tepung jagung. Bila dah cukup agak likat kuah, masukkan bawang india, lada hiris dan daun sop. Agak-agak layu sahaja tutup api.
  4. Siap utk hidang.
Chicken Lollipop

Chicken Lollipop

Mencuba teknik baru masak ayam selepas tertengok di channel Food Network. Memang comel aje nak makan pun seronok tapi nak […]

Bubur Som2

Bubur Som2

Sumber : Ina Uzir 1 cawan tepung beras2 cawan santan1 cawan air3/4 sudu garamdaun pandan Satukan semuanya dan kacau sebati. […]